Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 Chen shi tai ji quan

A Taiji Quan (v. Tai Chi Chuan) egy nagy hagyományokkal rendelkező kínai harci művészet. A Kung Fu úgynevezett ''lágy'' vagy ''belső'' stílusai közé tartozik. A tanítás jelentős hangsúlyt fektet a belső erőt fejlesztő gyakorlatokra ( Qi Gong vagy Chi Kung ). Lágy, ívelt, az egész testet átmozgató technikáinak kedvező élettani hatásai vannak, így nem csak harci művészetként hanem egészségmegőrzés céljából is gyakorolható.


A Chen stílusú Taiji Quan -ra jellemző, hogy a gyakorlatai nem csak lassan, lágyan hanem gyorsan erőteljesen ( akár ugrással kombinálva ) is végrehajhatók ezért a Chen stílus gyakorlása a test fizikai kondíciójának megőrzésére és fejlesztésére is alkalmas.A stílus

Az ''egyszerű'' 24 lépéses formagyakorlat Molnár Gábor előadásában



http://designious.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2009/04/ying-yang.jpg

oktatása a 24 lépéses formagyakorlat tanulásával kezdődik. Ezt a formagyakrolatot a stílus tradicionális 71 és 83 lépéses formagyakorlatainak alapul vételével Feng Zhi Qiang mester alakította ki.

 

A 83 lépéses úgynevezett első forma /yilu/ lágy lassú mozdulatai a hagyományt, míg a 71 lépéses úgynevezett második forma /erlu/ gyors kemény mozdulatai a harcot örökítik.

A formagyakorlat tanulása mellett a tanulók elsajátítják - a szintén Feng Zhi Qiang mester által kidolgozott - 12 gyakorlatból álló, úgynevezett Hunyuan Qigong alapjait. Mindezekkel együtt később a Taiji Quan kűzdelmi alapgyakorlatainak a lökőkéz gyakorlatoknak az egykezes változatát ismerhetik meg a tanulók.

 

Bringázás:

 

A kerékpározás az egyik legkiválóbb sport és szabadidős tevékenység: a biciklit egyre többen használják a mindennapi munkába járáshoz, nyáron pedig sokan indulnak kisebb vagy nagyobb biciklitúrákra. A biciklizés során más sportokhoz képest kevésbé vagyunk kitéve a túlzott megerőltetés veszélyének, ennek ellenére nem árt, ha odafigyelünk az ízületeink épségére, és persze arra, hogy biciklizés közben se égjünk le.

Az izmokról:

Biciklizés közben testünk akkor működik a legjobb hatásfokkal, ha az erőkifejtés és az ennek során felhasznált oxigénmennyiség egyensúlyban marad. Ha túl nagy az iram, könnyen kifulladhat az ember, és az izmokban különféle salakanyagok (például tejsav) halmozódnak fel, ami izomlázat vagy görcsöt okozhat.


A kerékpározás során leginkább az alsó végtagot dolgoztatjuk meg, mivel főként a combizomzatra, a farizmokra és a lábszárizmokra hatunk. Az, hogy melyiket hogyan terheljük, függ a terepviszonyoktól, a kerékpár típusától és beállításaitól, és persze attól, hogy milyen intenzitással tekerünk. A comb elülső és hátsó izmai egymással összhangban dolgoznak, így hajtják a pedált. A láb kinyújtásakor a pedál lenyomását a combfeszítő izmok végzik. Ezután a combhajlítók húzódnak össze, ezzel felemelik a lábat és - amennyiben a láb rögzítve van a pedálhoz speciális klipsszel, illetve kerékpáros pedál és cipő használatakor - a pedált is felfelé húzzuk. Emelkedőn fölfelé haladva a farizmok, sík terepen a combizmok dolgoznak erőteljesebben. Elöltekerős biciklin (ahol szinte hanyatt fekszik az ember) szintén a farizmok munkája nagyobb.


Ha kiemelkedünk a nyeregből, a combizmainkra hárul nagyobb munka. Ha a nyereg túl magas, az elülső (combfeszítő) izom túlságosan megnyúlik, ha alacsonyabb a kelleténél (lásd a bicikliző serdülőket) a hátulsó combizmoknak kell túl erősen összehúzódniuk. Mindkét eset túlterhelést okozhat.

Kisebb mértékben ugyan, de kerékpározás során a felsőtest izmai is igénybe vannak véve, a kormányzás, feszítés és a test tartása során. A karizomzatot leginkább terepbiciklizésnél vesszük igénybe, amikor bizonyos mozdulatoknál a test súlypontját előrehelyezzük: ekkor néhány pillanatig a karokra helyeződik a test súlya.

Használjunk naptejet és lehetőleg ne legyünk úton délelőtt 11 és délután 4 óra között

A leggyakoribb nyári panasz, a leégésnek nevezett fájdalmas pirosodás nem más, mint a bőr gyulladása. A tünetek két-három órával a napégés után jelentkeznek. A gyulladás súlyosságától függően az egyszerű bőrpirosodástól a diónyi hólyagokig sokféle elváltozás kialakulhat; a bőrtüneteket láz, fejfájás, súlyosabb esetben hidegrázás vagy ajaksömör kísérheti. A túlzott napozás legsúlyosabb következménye a bőrrák lehet: a betegség kialakulásának elkerülése érdekében a napégés megelőzése a legfontosabb. A szőke vagy vörös hajúak, a világos bőrűek és szeműek sokkal könnyebben leégnek, ezért nekik fokozottan kell vigyázniuk.

A naptejek régebben csak az UV-B sugarakat szűrték, de ma már tudható, hogy az UV-A sugarak is igen károsak. A napvédőkön található faktorszám azt mutatja meg, hogy hányszorosára nő a bőr védekezőképessége a napozás alatt. Az egyéni "alap" védelmi idő eltérő a különböző bőrtípusoknál, a legérzékenyebb bőr nagyjából tíz perc alatt ég le védelem nélkül. Azonban hiába kenjük be magunkat a legmagasabb faktorszámú napkrémmel, nem növelhető a végtelenségig a védettség. A címkéken sokszor szereplő "teljes körű védelem" ezért semmiképp sem valósulhat meg, így a legjobb, ha a tűző napon bekenve is kerüljük a biciklizést.

Kép


További probléma, hogy a nagyon magas faktorszámok feltüntetése inkább marketingfogás, és nincsenek akkora eltérések, amit ezek sugallnak: míg a 15-ös faktor 93-94 százalékos védelmet jelent az UV-A és UV-B sugarak ellen, a 40-es ennél alig nagyobbat, 97,2 százalékosat. Már az alacsony faktorszámú (6-os, 8-as) krémek is 80 százalék feletti védelmet biztosítanak. Mindenképp keressünk a saját bőrtípusunknak megfelelő napvédőt, így például egy zsíros bőrű semmiképp se használjon napozó krémet, helyette a gél vagy spray javasolt. Az arcra naptej nem való, csak krém. Mindenképpen olvassuk el a használati utasítást, ugyanis például a "kémiai szűrős" termékek csak akkor hatásosak, ha fél órával a napozás előtt már bekenjük magunkat. A kisgyerekekre adjunk védelmet biztosító ruhát - sapkát, pólót - illetve náluk csak a külön gyerekek számára készült napvédőket használjuk. Ezeknek más az összetételük, fokozottabban odafigyelnek a gyártók, hogy az egészen érzékeny bőrre is megfelelő legyen.

 A vitorlázásról

A vitorlás hajó tökéletes találmány, vízen lenni pedig akár szélcsendben, akár friss szélben az egyik legcsodálatosabb élmény: pihenés és kaland együttesen. Bár lehet ûzni egyedül is, a vitorlázás mégis inkább társas tevékenység, mely a változó idõjárás segítségével csapattá kovácsolja a hajón lévõket. Sokakban - akik még nem kerültek közeli kapcsolatba ezzel a sporttal - olyan elképzelés él, hogy a vitorlázás a gazdagok kedvtelése. Pedig nemtõl és kortól függetlenül bárki által megtanulható, valamint - egy átlagos munkahelyet feltételezve - bárki által elérhetõ sport, ehhez csupán a vízterületet és a hajóméretet kell helyesen megválasztani. Pontosan ugyanúgy fröccsen a hajó orrán a víz a Karib-tengeren, mint Badacsony elõtt; és ugyanakkora élmény egy apró jolléval Agárdról a pákozdi Szúnyog-szigetre hajózni a Velencei-tó nádasaiban, mint egy nagy hajóval végigszántani az Adriát. Igenis merjünk nagyok lenni és nagyot álmodni, de hajóban a kicsi is szép!

Scholtz 32 vitorlás hajó bérlés a Balatonon, a balatonfüredi Silver kikötőjébenhttp://www.equator.hu/images/equator_delfinek.jpg

 

 

A vitorlázás hivatalos magyar oldala: www.vitorlazas.hu