Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


<br />
green businesses delaware

 

Legjobb a saját kertben megtermelt zöldség és gyümölcs!

 

Aki már nem bízik a külföldről behozott élelmiszerekben, az próbáljon hazait vásárolni. Ha az sem tűnik megbízhatónak, akkor még mindig ott a kert...

Sok vitát provokál az egyes importált élelmiszerek kifogásolható, sőt olykor riasztó minősége.

A jogos, fogyasztói kifogások szinte kivétel nélkül külföldről származó készítményekre vonatkoztak, ami számos ember gondolataiban a globalizáció, a nemzetközi kereskedelem káros voltát erősítette meg. Pedig a hiba nem itt, hanem a felelőtlenségben, a szabályok és törvények áthágásában keresendő és található meg.

Az élelmiszer-biznisz óriási felelősség

Élelmiszerrel kereskedni nagy felelősség és fokozott szakmai teljesítményt igénylő feladat, amelynek ősrégi hagyományai vannak, hiszen gabonát, húst, bort, fűszereket, teát, kávét évezredek óta szállítottak a kereskedők nemcsak országok, de földrészek között is. Vajon mi az akadálya annak, hogy ez ma is olyan biztonságosan és szabályozottan történjék, mint három-négy évszázaddal korábban?

Miért keressünk hazai termékeket?

De globalizált kereskedelmet csak a szabályok szigorú betartása mellett lehet zavartalanul folytatni. Az árucserét pedig nemcsak az írott törvények, hanem főként a piac szabályozza: csak azt érdemes importálni, amit mi nem tudunk olcsóbban és jobb minőségben megtermelni. És ahol csak egy lehetőség van rá, exporttal kell az importot ellentételezni!Legbiztosabb megoldás: made in saját kert

Azt hiszem el, amit látok!

És, hogy a saját területünkön maradjunk: a magunk, két keze munkájával megtermelt gyümölcs, szőlő, zöldség talán a legmegbízhatóbb, hiszen arról tudjuk, hogy mivel permeteztük, mivel trágyáztuk, hogyan állítottuk elő, mikor takarítottuk be. Mert bizony a frissen, a fáról leszedett gyümölcsnél, a hajnalban a földből kihúzott hónapos reteknél nincs frissebb és jobb ízű termény!

 

 

Miért jó a borturizmus?

 

Pincelátogatással egybekötött borkóstolás, bormúzeumok, szüret és szüreti mulatság, borárverések, borfesztiválok: ezt kínálják a borutak az egyre nagyobb számban érdeklődő borturistáknak.

A BORTURIZMUS

A borturizmus a bor készítésének bemutatására és fogyasztására alapozott szabadidős tevékenység.

 

A résztvevők által bejárt borutak olyan útvonalakat foglalnak magukba, amelyeken végighaladva felkereshetők a borvidék jelentősebb települései. Az állomásokon különböző programok várják az érdeklődőket; például pincelátogatással egybekötött borkóstolás, bormúzeumok (vinotékák), szüret és szüreti mulatság, borárverések, borfesztiválok. Kiegészítő programként a városnézés, kirándulás, lovaglás, túrázás ajánlható.

 

A borutaknak többféle csoportja létezik.

 

Lehetnek szervezettek vagy egyéniek. Lehetnek rövidek, egy hétvégére szólóak, vagy akár egyhetesek is. A borutak általában nem a szakembereknek szólnak, hanem egy a borhoz kevéssé értő, viszont érdeklődő rétegeknek, a programokat tehát úgy kell megválasztani, hogy az eltérő szintű ismeretekkel rendelkezők számára is érdekesek legyenek. A szakmai borutak is fontos szerepet játszanak. Ezek alkalmával komoly szakmai témákat is fel lehet vetni, mint például a boranalízis vagy a különböző szőlőművelési módok kérdését.

 

A borturizmus azért speciális termék, mivel a fogyasztó a szolgáltatásokat “csomagban” vásárolja meg. A specialitást több tényező együttese adja.

 

A BORTURIZMUSAz legfontosabb tényező a vonzerő, amely már önmagában is összetett dolog, ugyanis több dolog csábítja utazásra a turistákat. Nemcsak maga a bor, hanem az azzal összefüggő dolgok jelentik a vonzerőt: résztvevők kulturális érdeklődését és sportolási vágyait is ki kell elégíteni.

 

A közlekedés módja szintén sajátos. A gyakori megállások miatt a busz illetve a kerékpár, vagy ha nem túl nagyok a távolságok, a gyaloglás is szóba jöhet.

 

Az infrastruktúra fejlesztéséhez szálláshelyeket kell kialakítani. A luxusszálló nem mindig szerencsés választás; helyette a családias fogadók vagy kiadó magánházak felelnek meg a célnak. Lényeges a pincék megfelelő állapota, az utak megléte, járhatósága.

 

A vendégek kulturális igényeinek kielégítésére a borkultúrán kívül a helyi népszokásokat, népviseletet is célszerű bemutatni.

 

 

Vásárlási lehetőséget is érdemes teremteni. Az ide látogató szívesen visz haza emlékbe egy-egy, a vidék borkultúrájához kapcsolódó ajándékot, például bort, képeslapot, makettet, könyvet.

 

És végül, nagyon fontos a vendégszeretet. A turisták tapasztalni szeretnék a családias, vidéki törődést. A vendégeket be lehet vonni a vidéki életbe, a szüreten vagy kézműves tevékenységekben való aktív részvétellel.

 

 

A borturizmus gazdasági hatásai

 

 

A turizmus fellendítése bevételt jelent a vállalkozóknak, akik ezt a pénzt visszaforgatva fejleszthetik vállalkozásukat. A borturizmus jó reklámot nyújt a vidék borai számára, fokozza keresletet belföldön és külföldön egyaránt. A növekvő jövedelmek növekvő helyi vásárlóerőt vonnak maguk után. A turizmus sikere ráébreszti a lakosságot arra, hogy érdemes a turizmusba invesztálni.

 

A borturizmus a következő gazdasági változásokat hozza magával:

    • növeli a szálláshelyek számát
    • bővíti a vendéglátóhelyek kapacitását
    • fejleszti a szolgáltatásokat
    • serkenti a közlekedést
    • fejleszti az infrastruktúrát
    • megindítja a műemlék-védelmet és rekonstrukciót
    • figyelmet fordít a környezetvédelemre

 

A pozitív hatások mellett számolni kell azonban azzal, hogy a bor iránti kereslet növekedésével az ún. pancsolt borok is nagyobb tömegben jelenhetnek meg.

 

Környezeti, infrastrukturális és foglalkoztatási hatások

 

 

 

A turizmus ráébreszti a lakosságot arra, hogy a környezet megóvása igenis fontos, a vendégek szívesebben látogatják a rendezett területeket. A műemlékek védelme, felújítása szintén turistacsalogató. A vendégek bevételi forrást jelentenek a térség számára. A bevételek visszaforgatásával az utak felújítására,csatornaépítésre, szálláshelyek kialakítására is több pénz jut.

 

http://www.wineterroirs.com/images/dsz_gen.jpg

 

 

 

Szakirodalmi források szerint egy-egy régió, település turizmusának fejlődése a gazdaság teljes vertikumában új munkahelyek teremtését teszi lehetővé. Nyugat-európai tapasztalat, hogy egy turizmussal kapcsolatos munkahely kialakítása 1-3 további fő foglalkoztatását vonja maga után.

 

A turizmus fejlődésével a vendéglátó-ipari egységekben és a szálláshelyeken nő a szakképzett munkaerő iránt kereslet. Ugyanakkor nőhet a feketén foglalkoztatottak száma is, bár mivel a borturizmus nem szezonális, ez a veszély kisebb.

 

A turizmus fellendítése csökkenti a falvak elnéptelenedését is.

Mivel ez a turisztikai ág kifejezetten a falvakhoz kötött, a lakhelyükön ad megélhetési lehetőséget az embereknek, kevesebben költöznek munka reményében a városokba.

 

 

Téged is becsapnak? A tipikus vevő-átverésekről

 

35 deka, maradhat? - kérdezi az eladó, miközben a kés is a mérlegen van. Mindegy, a blokkon végülis soha nem tudtál kiigazodni - már amikor kaptál...

Bár az Európai Unióhoz történő csatlakozás sok jóval kecsegtetett, úgy tűnik, hazánkban a mai napig nem változott sokat a kereskedők hozzáállása a vásárlókhoz. Természetesen kivételek vannak, voltak és lesznek is, de csalni, trükközni, és így a vásárló pénztárcájából - annak tudomása nélkül - a kelleténél többet kicsalni a mai napig divat. És bár a fogyasztóvédő szervezetek évről évre igyekeznek komolyabban fellépni a fogyasztók érdekeit sértő kereskedők ellen, a legjobb, ha maguk a fogyasztók ügyelnek arra, hogy ne váljanak áldozattá.

Téged is becsapnak? A tipikus vevő-átverésekről

Ismerd meg a trükköket, és védekezz!

A statisztikai adatok szerint az üzletek több mint fele hágja át kisebb-nagyobb mértékben a szabályokat azért, hogy még nagyobb haszonra tehessen szert. A trükkök - amelyeket a polcoktól egészen a kasszáig használnak - ráadásul sokszor olyan ravaszak, hogy a vétlen vásárló gyakran csak órákkal vagy napokkal később ébred rá, hogy becsapták.

 

A mérleg esete a számokkal

Az üzletek többségében ma már dupla kijelzős mérlegeket használnak a pult mögött, hogy a vásárló is láthassa, hogy valóban akkora mennyiségű párizsit szeleteltek számára, mint amit kért. A mérleg mérőfelülete azonban sok esetben még így is rejtve marad, lehetőséget adva ezzel az eladónak, hogy egy kicsit hozzámérjen az áruhoz. Néhány plusz deka a vásárló számára talán még nem nagy pénz, a kereskedőnek azonban ez hosszútávon jelentős haszonnal járhat. És hát ki méri meg azt a néhány szelet párizsit otthon, amikor hazaér?

Téged is becsapnak? A tipikus vevő-átverésekről

Tipp

Igyekezz olyan helyen vásárolni, ahol a mérleget teljes egészében láthatod! Ha úgy érzed, túl gyorsan történt a mérés, vagy gyanúsan nehéznek találod azt a néhány szelet párizsit, ne habozz megkérni az eladót, hogy ismét mérje le! Gondolj arra, hogy a te pénztárcádról van szó!

Régi ár, új vonalkód

Nem ritka eset az sem, amikor az előrecsomagolt termékek árát megváltoztatják, de úgy, hogy a régi árcímkét a csomagoláson hagyják, a vonalkódot viszont átragasztják. Ezekkel az esetekkel a legtöbbször a nagyobb hipermarketekben találkozni, ahová nem egyetlen üdítőitalért szalad le a vásárló. Egy nagyobb, családi bevásárláskor, amikor a pénztárosnő hihetetlen gyorsasággal húzza le az árukat, szinte lehetetlen követni, hogy mit jelez ki a pénztárgép. Az egy-kétezer forintos eltérést a nagy pakolásban ritkán veszi észre azonnal a vásárló, a pénztártól való távozás után pedig reklamációt ugye nem nagyon fogadnak el...

Tipp

Márpedig reklamálni kell, legalábbis meg kell próbálni. A blokkot igyekezz még akkor alaposan átolvasni, amikor még nem toltad ki a kocsit a boltból, és ha valamilyen eltérést észlelsz, azonnal fordulj az információhoz vagy a vevőszolgálathoz! Ne arra gondolj, hogy ezzel akár egy hosszadalmasabb procedúrát indíthatsz el, vagy hogy egy ezres ide vagy oda már nem számít! Jogaid vannak, és élj is velük!

Téged is becsapnak? A tipikus vevő-átverésekről

Akció van, csak akciós termék nincs

Időszaktól függetlenül is - a nagyobb ünnepek alkalmával pedig főként -gyakran hirdetnek meg akciókat a szupermarketek és nagyobb áruházak. A postaládák és a lépcsőházak tele vannak az éppen aktuális, kihagyhatatlan akciókat hirdető szórólapokkal és színes újságokkal, amelyeket egy magára valamit is adó fogyasztó egyszerűen képtelen nem megnézni. Hiszen kit ne érdekelne egy televízió féláron, vagy egy mosógép 40%-kal olcsóbban?

A vásárló azonban bármennyire siet, a termékek egy része addigra már bizonyára elfogyott, vagy éppen még nem érkezett meg - legalábbis ilyen és hasonló válaszokat kap, amikor az eladóknál érdeklődik. Ez egy átlagos hétköznapon talán még nem is ok arra, hogy a vevő úgy érezze, becsapták, a karácsonyi ajándékhajszában azonban igen bosszantó tud lenni. Főként akkor, amikor az ember kénytelen megvenni az akciósként hirdetett terméket eredeti áron.

Tipp

Jó, ha tudod, hogy ha egy terméket akciós áron kínálnak, vagy két egyforma terméken különböző ár szerepel, akkor vásárlóként jogod van a feltüntetett legalacsonyabb árat fizetned. Ha erre az üzletben nem adnak lehetőséget, akkor se add fel! Ilyesfajta panasszal fordulj a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez vagy a Gazdasági Versenyhivatalhoz!

Téged is becsapnak? A tipikus vevő-átverésekről

Ahány üzlet, annyi csapda

Tisztelet a néhány kivételnek, általánosságban azonban elmondható, hogy a kereskedők többsége ott ejti csapdába a vásárlókat, ahol lehet. Hogy a te zsebedből ne tudjanak több pénzt kicsalni, mint amennyit magad is odaadnál, mindig járj nyitott szemmel!

  • Lehetőleg kerüld azokat az üzleteket, ahol rendszeresen nem tüntetik fel az egyes termékek árát!
  • Mindig figyeld a pénztárgép kijelzőjét, hogy valóban azt az árat üssék be, amit a termék mellett vagy a csomagoláson is feltüntettek.
  • Kerüld azokat az előrecsomagolt élelmiszereket, amelyek csomagolása gyanúsan kopott, szakadt, esetleg lyukas.
  • Sose vásárolj olyan élelmiszert, mely bár vákuumfóliázott, mégis levegőt tartalmaz!
  • Ha húst vásárolsz, lehetőleg frisset kérj, darálthús esetében pedig mindig frissen daráltass! Ha a romlottság gyanúja egy pillanatra is felmerül benned, keress egy másik üzletet!
  • Mindig ügyelj arra, hogy a vásárlás végén a blokkhoz is hozzájuss! A legjobb, ha azonnal át is tudod nézni, és ha valamit nem értesz, azonnal kérdezd meg a pénztárostól!

Ha úgy érzed, hogy becsaptak, akkor az alábbi szervezeteknél tehetsz panaszt, vagy kérhetsz segítséget:

Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
Betyár Egyesület
Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete
Gazdasági Versenyhivatal
Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa

 

 
 

 

A méznél is jobb a magyar méz!

 

 

 Őskori barlangrajzok tanúsága szerint a méhek és a méz már több évezrede megjelentek az ember életében. A keleti kultúrákban a méz egyedülálló módon a mai napig kettős szerepet tölt be: gyógyszer és egyben élelmiszer is. Az európai országokban szintén kedvelt fogyasztási cikk: az átlagos mézfogyasztás eléri az évi 1,7-2,5 kg-ot. Németország, illetve a skandináv országok egyaránt nagy mézfogyasztó nemzetnek számítanak. Hazánkban az éves fogyasztás jelenleg sajnos igen csekély: 0,5 kg/év/fő.

A magyarországi méhészkedés ennek ellenére jelentős múltra tekint vissza. Nemzetközileg elismert szakembereink, méhészeti kutatóink voltak és vannak a méhészeti ágazatban. A magyar méz igazi "Hungaricum". A kedvező éghajlatnak és növényvilágnak, növénytársulásoknak köszönhetően méheink számos fajtamézet képesek előállítani. A legismertebbek ezek közül a repce-, az akác-, a hárs-, a gesztenye-, a szíriai selyemkóró-, a napraforgó-, a szolidágó-, a facélia-, valamint a pohánkaméz.


 

méh mézzel

 

A méhészet közvetlen haszna a méz, a lépes méz, a viasz, a virágpor, a méhpempő, a propolisz, a méhméreg, valamint a méhanya, a méhcsalád és a méhraj.

A méhészet közvetett haszna a gazdasági szempontból jelentős megporzás. Méheink közel 8000 növényt látogathatnak meg évente, biztosítva ezzel a természet ökológiai egyensúlyát.

Hazánkban mintegy 16 000 méhész 650 000 méhcsaládot kezel. A méhészek átlagosan 44 méhcsaládot tartanak, de a nagyobb méhészetekben a kaptárok száma elérheti a kétszázat is. Baranyában körülbelül 800 méhész 32 000 méhcsaláddal foglalkozik.